Mini kurv

Bestil for 0 kr mere og få gratis fragt

Du har opnået gratis fragt!

  • Ingen produkter i indkøbskurv

Årsager til hårtab: Derfor taber du håret og hvordan du kan undgå det

Årsager til hårtab og hvordan du undgår det 

Har du prøvet at stå i badet med hånden fuld af hårstrå? Eller synes du, at dit hår virker tyndere, end det plejer? Så kan det være, at du er en af de mange kvinder, som døjer med hårtab. Læs her, hvorfor du taber håret, og hvordan du undgår at tabe håret!

Der kan være mange årsager til hårtab. Stress er en af de mest almindelige, men det kan også være på grund af sygdom, medicin, alder eller kost. Og uanset hvad årsagen er, kan det være enormt traumatiserende at opdage en bar plet i hovedbunden.

Tror du, at du måske er ved at tabe håret? Eller er du nervøs for, at det kommer til at ske i fremtiden? Så er du ikke alene. Det er nemlig en frygt, som mange både kvinder og mænd lever med.

Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for mindske risikoen for at tabe håret. Og der er nogle tegn, du skal være opmærksom på, så du kan opdage hårtab i god tid. Det kan alt sammen være med til at sørge for, at du bevarer en flot hårpragt - hele livet!

Indholdsfortegnelse:

Tegn på hårtab

Mennesker taber i gennemsnit 30 til 150 hår om dagen, hvilket er ganske normalt. Men taber du flere hår, kan det være et tegn på hårtab. Jo før du opdager et hårtab, jo nemmere er det ofte at behandle. I mange tilfælde kan hårtabet nemlig blive permanent, hvis du ikke behandler det i tide. Derfor er det altid en god idé at tjekke frisuren igennem 1-2 gange om måneden. På den måde kan du nå at handle hurtigt, hvis håret begynder at falde af.

Er hestehalen blevet mindre?

De fleste kvinder taber håret gradvist af forskellige årsager. I modsætning til mænd er det de færreste kvinder, som får en såkaldt ”halvmåne”. I stedet bliver håret lige så stille tyndere og tyndere.

En god måde at holde øje med håret er at tjekke hestehalen. Tænk over, hvor mange gange du kan få elastikken rundt om din hestehale. Hvis håret bliver tyndere, vil det nemlig kræve flere omgange end normalt.

Du skal blot være opmærksom på, at elastikken ikke er blevet slap. Jo ældre en elastik er, jo mindre spændstig bliver den nemlig også. Så overvej, om det er fordi håret er blevet tyndere, eller fordi elastikken er blevet dårlig, inden du panikker.

Rykker hårgrænsen sig?

Hvis du er nervøs for, om du taber hår, kan det være en god idé at være opmærksom på hårgrænsen. Nogle kvinder mister nemlig håret ved hårgrænsen med højere tindinger eller mindre hår i nakken til følge.

En god måde at holde øje med hårgrænsen er at tage billeder. Opret en mappe på din mobil eller computer med billeder af dit hår. Sæt håret op og tag et billede af din pande 1-2 gange om måneden, hvis du er bekymret for hårtab. På den måde kan du tydeligt se, om din hårgrænse rykker på sig.

Hårpleje til hårtab

Udsolgt

Udsolgt

Døjer du med kløe og røde pletter i hovedbunden?

Hvis din hovedbund klør, skal du være opmærksom. Ofte er det pga. tør hud eller skæl, men der kan også være tale om en svampeinfektion. Og svampeinfektioner kan medføre hårtab. Så hvis din hovedbund føles ubehagelig, skal du tjekke den med et spejl. Er der skæl? Så er din hovedbund sandsynligvis for tør, og du bør overveje at skifte shampoo. Er den derimod fyldt med små, røde pletter? Så er det et tegn på en svampeinfektion som f.eks. ringorm.


Hvis du har en svampeinfektion i hårbunden, skal du tage til lægen. Han eller hun kan hjælpe dig med at finde den rigtige behandling. Og jo hurtigere du bliver behandlet, jo mindre er risikoen for, at det udvikler sig til hårtab.

Har du skaldede pletter?

Nogle kvinder oplever hårtab i form af glatte, skaldede pletter uden hår. Det kan opstå på hele kroppen, men ses som regel i hovedbunden. Og ofte bliver det først spottet sent, fordi håret ellers kan virke tykt og sundt. Kør hænderne igennem håret, og mærk din hovedbund. Er der nogle glatte eller skaldede pletter? Du kan også bruge et spejl til at undersøge hårbunden.

I nogle tilfælde vil du mærke kløe eller ømhed, inden håret falder ud. Så det er også værd at være opmærksom på.

Hvorfor taber du hår? 

Et af de første spørgsmål du har, hvis du taber hår, er: Hvorfor? Og det er et svært spørgsmål at svare på, da hårtab kan skyldes mange forskellige ting. Derfor er det vigtigt, at du kigger på hele dit liv, når du skal finde årsagen. Og det kan være en god idé at gøre det i samspil med din læge.

Her er det vigtigt at kende til hårets livscyklus som består af følgende:

Anagene fase

Her vokser håret og får tilført næring fra hovedbunden. Cirka 85-90% af dit hår er i denne fase.

Katagene fase

Her løsner hårstrået sig fra hovedbundens blodforsyning i hårfolliklen.

Telogene fase

Kaldes dvale fasen, hvor håret er gået i hvile, mens nyt hår bliver produceret i hårfolliklen. Denne fase er håret i, i op til 2 måneder. Den er kortere hvis du er ung og længere hvis du er ældre.

Eksogene fase

Her falder hårstrået af og erstattes af et nyt hårstrå - Denne fase kan strække sig fra alt til 1 måned til 2 måneder.

Vi ønsker derfor at optimerer den anagene fase, for at få den bedst mulige kvalitet af hårstrået som på sigt kan blive der længere end andre hårstrå.

Læs mere om hårets livscyklus og dens forskellige faser her.

Årsager til dit hårtab

1. Telogen effluvium - hårtab ved stress

Stress og hårtab går rigtig ofte hånd i hånd. Hvis du er stresset, vil det nemlig påvirke hele din krop. Det kan f.eks. medvirke til hormonelle ubalancer. Og det kan påvirke dig både fysisk og psykisk.

Når du får stress pletter og taber håret pga. stress, er det heldigvis sjældent permanent. Ofte vil håret gro ud igen, når du får behandlet din stress.

Tror du, at du døjer med stressrelateret hårtab? Så tag en snak med din læge om, hvordan du mindsker dit stress niveau. Det kan være, du har brug for orlov fra arbejde. Eller måske skal du omstrukturere din hverdag, så du har mere tid til afslapning.

2. Vitaminmangel

En anden almindelig årsag til hårtab kan være forkert kost. Hvis kroppen ikke får nok næringsstoffer, vitaminer og mineraler, kan håret være en af de første ting det får konsekvenser for. Der findes en række vitaminer der spiller en rolle for at kroppen kan vedligholde et normalt hår - her er de 4 vigtigste vitaminer og næringsstoffer, når det kommer til hårtab:

Zink spiller en rolle i forhold til at vedligeholde et normalt hår og en normal hud. Så hvis man mangler zink kan kroppen muligvis ikke producere et normalt hår.

A-vitamin er er også med til at vedligeholde en normal hud og spiller derfor en rolle i at holde hovedbunden sund og rask. Hvis din hovedbund har det godt, har hårstråene det som regel også godt.

Protein er også en vigtig grundsten i håret. Dine hårstrå er nemlig lavet hovedsageligt af proteinet keratin. Så sørg for at fylde din tallerken med proteinkilder.

B-vitamin herunder f.eks biotin er med til at opretholde et normalt hår. Vær derfor opmærksom på at få nok b-vitamin.

Læs mere om i denne guide. Hvis du gerne vil vide mere omkring vitaminer og mineraler der er gode for opretholde en normal hovedbund og hår.

Vitaminmangel er en af de store årsager till hårtab, sørg for at få nok med zink, b-vitamin, a-vitamin og protein.

3. Androgen Alopecia

Hårtab ligger desværre nogle gange i generne. Det gælder særligt mænd, hvor hele 75 % vil opleve genetisk hår mangel, når de bliver ældre. For kvinder er det ca. 25 %, som lider af genetisk hårtab. Så hvis din mor eller mormor er tyndhåret, er der også en risiko for, at du vil blive det.

Det er svært at forebygge arveligt hårtab, også kaldet androgen alopecia. Men du kan udskyde det eller mindske dets omfang. Det kan du f.eks. gøre ved at bruge de rigtige hårprodukter, spise rigtigt og leve en aktiv livsstil. Længere nede på siden, kan du læse flere gode råd for forebyggelse af hår mangel.

4. Alopecia Areata – pletskaldethed

Har du bare eller skaldede pletter i hovedbunden, øjenbrynene eller på benene? Så skyldes det ofte den autoimmune sygdom Alopecia Areata. Det er en sygdom, hvor hårrødderne ændrer sig, og håret stopper med gro. Derfor oplever folk med sygdommen helt bare og skaldede pletter nogle steder, og tyk hårpragt andre steder.
Sygdommen kan udvikle sig meget forskelligt fra person til person. Nogen får få bare pletter på kroppen. Andre mister alt håret på hovedet. Og andre igen mister alle hårstrå på hele kroppen.
Hvis du oplever pletskaldethed, skal du kontakte din læge. Der findes en række forskellige former for medicinsk behandling, som kan bremse udviklingen.

Lottes anbefalinger

Udsolgt

Udsolgt

5. Forkert hårpleje

Din hårpleje spiller faktisk en stor rolle i, hvorvidt du vil opleve at miste håret. Den forkerte hårpleje kan nemlig skade både din hovedbund, dine hårrødder og selve hårstråene.

Der findes flere forskellige former for forkert hårpleje. Her kan du læse nogle eksempler på de mest almindelige fejl:

  • For hyppig hårvask med dårlige hårprodukter vil resultere i en ophobning af produktrester og skade frisuren.
  • Omvendt, hvis du vasker dit hår for lidt, kan det også resultere i en ophobning af døde hudceller, rester af hårprodukter og ekstra talg i hovedbunden, hvilket kan blokere hårsækkene og bremse hårvæksten. Ophobningen af rester kan også forårsage andre problemer, f.eks. skæl og kløe i hovedbunden.
  • Brug af varmeredskaber som f.eks. hårtørrer, krølle- eller glattejern. Dit hår har generelt ikke godt af ekstreme temperaturer – hverken for megen kulde eller varme.
  • For mange forskellige styling- og hårprodukter vil fylde din hårpragt med skadelige kemikalier. Og det vil på sigt have negative konsekvenser.
  • Kemiske hårbehandlinger og farvning af håret kan også gøre permanent skade på din frisure. Håret vil blive tyndere, og dine hårstrå vil miste deres styrke.

 

Længere nede på siden kan du læse gode tips til, hvordan du plejer frisuren bedst muligt.

Hårtab behandling: Sådan mindsker du risikoen for hårtab

Er du bange for at opleve hårtab? Eller synes du allerede, du er ved at tabe håret? Så skal du ikke fortvivle. Der findes flere forskellige tips og råd til, hvordan du bedst passer på dit hår. Og hvis du følger dem, kan det mindske risikoen for hårmangel markant.

Plej hårpragten med gode produkter

Som nævnt under årsager til hårtab er den rigtige hårpleje alfa og omega for din frisure. Er du i tvivl om, hvordan du bedst passer på frisuren? Så får du 5 gode råd til god hårpleje lige her:

1. Vask ikke dit hår for ofte

Det gør det kun mere fedtet og ustyrligt. Prøv om du kan nedsætte din hårvask til 1-3 gange om ugen. På den måde bliver håret renset, men får stadig lov til at beholde sine naturlige olier.

2. Brug de rigtige hårprodukter

Der findes masser af billige shampooer og balsammer på markedet – og de kan skade din hårpragt. Derfor er det værd at punge ud og købe nogle ordentlige hårprodukter. Vælg gerne sulfatfrie varianter med planteekstrakter og uden parabener.

3. Undgå at farve dit hår eller fylde det med styling-produkter

Du kan godt farve dit hår eller prøve at få highlights, men begræns dig. Jo oftere og jo vildere farver, du farver dit hår, jo større skade tager det. Så undgå afblegninger, spar på styling-produkterne, og hold pauser mellem hårfarvningerne.

4. Pas på med stramme hestehaler efter brusebadet

Alt, der trækker i dine hårrødder, risikerer nemlig at skade dem. Så vær forsigtig, når du håndterer eller binder din frisure op.

5. Sørg for at fugte håret

Tørt hår er nemlig usundt hår. Så brug masser af balsam og forkæl dig selv med en lækker hårkur et par gange om måneden. Din hårpragt og din hovedbund vil takke dig.

Mikrofiber hårhåndklæder er meget skånsomme for håret og sikre den optimale tørring

Hold øje med frisuren

Det er som sagt en god idé at være opmærksom på begyndende hårtab. Særligt hvis du ved, at du er i ekstra risiko pga. arvelighed eller medicin. Og jo før du opdager problemer, jo hurtigere kan du begynde behandlingen.

Sørg derfor at tjekke din frisure et par gange om måneden. Tjek hestehalen – kan elastikken komme en ekstra omgang rundt? Tag billeder af din hårgrænse, og se om den rykker i den forkerte retning? Og mærk efter, om du har nogle bare pletter.

Og hvis du ellers blot tager dig godt af dit hår, gør du allerede meget. For jo sundere dit hår er, jo mindre er risikoen for, at du nogensinde vil miste det!

Lottes produktanbefalinger

Jeg vil gribe hårplejen det holistisk an i forhold til at både få optimeret den indre og ydre pleje af håret. Jeg kan anbefale vores hårvitaminer, de sikre dig et højt indhold af biotin, som er med til at vedligeholde normalt hår. Jeg har vedhæftet en video her, hvor du kan se Nannas og flere af vores kunders resultater med hårvitaminerne.

Nanna har testet vores hårvitaminer

Derudover vil jeg anbefale Grow and Glow Shampoo og Balsam. Det perfekte sæt for at få sat en stopper for hårtabet. Med dens ingredienser af blandt andet Capilia Longa, som har påvist en 89% effekt på hårtab, gør det disse 2 produkter essentielle, hvis du vil have hold i hårtabet. Produkterne er samtidig med til at få hovedbundens mikroflora i balance, som kan være skjult synder til tyndt eller slidt hår. Vi har igennem en del erfaringer gjort os den erfaring, at håret ved brug af Grow and Glow Shampoo og Balsam, kan have godt af en hårmaske for at give de nuværende hårstrå en dyb pleje. Her er det perfekte match vores Intensive Repair and Growth Hair Mask. Helt perfekt til at sikre at de nuværende hårstrå bliver genopbygget og får den pleje samt fugt håret har behov for.

Relaterede blogindlæg

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist. Påkrævede felter er markeret med *

1. Advent eksklusivt tilbud

FÅ ET GRATIS HÅRHÅNDKLÆDE!

KØB FOR 399 KR. OG FÅ ET GRATIS MIKROFIBER HÅRHÅNDKLÆDE MED

Hårhåndklæde
Det gratis hårhåndklæde vil automatisk blive tilføjet til din kurv.