Sådan får du tykkere hår - KÆMPE guide

Tykt hår - Sådan får du tykkere hår

Hvordan får man tykkere hår?

Drømmer du om at få langt, tykt og sundt hår? Du kan med meget enkle og simple metoder få dit hår meget tykkere og mere fyldigt. Du kan med fordel kigge på din kost, dine hårplejerutiner og hvilken hårbørste du bruger. Men bare rolig, du er landet det helt rigtige sted. Vi giver dig nu en KÆMPE guide itl hvordan du får tykkere hår.

Hvordan er hårstrået bygget op?

Hårstrå er primært bygget op af cirka 80% keratin(Protein), 10-15% vand og de resterende 5 til 10% består af pigmenter og mineraler. Det såkaldte kulttkellag omslutter hårstrået og fungerer som det yderlag og den indre del som kaldes hårbarken. Et hårstrås tykkelse varirer mellem alt fra 18 mikrometer til 180 mikrometer.

Hvor hurtigt for man tykkere hår?

Hårvækst varierer meget fra person til person. Normalt vis vokser håret mellem 10-14 cm hvert år, derfor kan det godt være en lidt længere proces at få tykkere og mere fyldigt hår. Det hele kommer an på hvordan dit hårs vækstfase/ den anagene fase er. Det er denne fase, man skal optimerer mest muligt for at håret har den nødvendige styrke og længde. Ved at følge rådene i dette blogindlæg, vil du ret hurtigt kunne begynde at se resultater. Rådene har fokus på både den ydre og indre pleje af dit hår, som giver en god effekt på håret.

En ting er vigtig, når du begynder at spise sundere og tage kosttilskud, skal du selvfølgelig ikke forvente, at du fra den ene dag til den anden får et tykkere hår. Det tager noget tid for vitaminerne at have deres virkning på kroppen, og det tager selvfølgelig noget tid, inden håret er vokset så meget ud, at du kan se den virkning.
Du er derfor nødt til at væbne dig med tålmodighed, når du kaster dig ud i en kostændring for dit hårs skyld. Du skal derfor regne med, at der går i hvert fald tre uger og typisk også over en måned, inden du begynder at se de første resultater.

Få tykkere hår med vitaminer og den rette kost

Det, du spiser, har stor betydning for, hvor tykt dit hår er. Så ved at tilføre nogle fødevarer til din kost kan du dermed få et tykkere hår. Du kan dog også tage kosttilskud med de vitaminer, der er gode for håret. På den måde er du sikker på, at du får de vitaminer, som dit hår har brug for. Læs med, og få styr på hvilken kost og hvilke vitaminer, der giver tykkere hår.

Mange af os tænker kun over, hvad vi spiser, i forhold til hvilken indflydelse det har på vores vægt og vores taljemål. Det er de færreste, der tænker over, at det, vi putter i munden, rent faktisk påvirker hele vores krop – deriblandt også vores hår.

Hvis du har problemer med tyndt hår, kan det meget vel skyldes, at du spiser forkert. Du får simpelthen ikke nok af de vitaminer, der er med til at styrke håret, så det bliver tykt. Hvis du spiser normalt nu, men gerne vil give dit hår et boost, er det en god ide, at du tager særlige vitaminpiller, der kan hjælpe dig med at få tykkere hår.

Spiser du usundt nu, kan det i stedet være en god ide, at du først og fremmest tænker på at lægge dine kostvaner om. Hvis du for eksempel spiser meget fast food, vil du kunne opleve en forbedring af din hårkvalitet ved at begynde at spise sundere.

Er dit hår slidt, ødelagt eller bare mangler ekstra glans? Så kan det meget vel være noget med din kost at gøre. Håret bliver produceret af kroppen og for at kunne leverer hårstrå af høj kvalitet, skal du indtage de rigtige næringstoffer.

Hvad siger frisøren?

Sara arbejder til dagligt som frisør og kan tydeligt se en forskel på sit hår. Hun giver en stor anbefaling af Yummi Gummi

Disse vitaminer og mineraler er vigtige for at få tykkere hår

Disse vitaminer og mineraler er vigtige for dit hår

Der er en række vitaminer og mineraler, der er afgørende for, at du får et tykt og sundt hår. De bidrager hver især med forskellige egenskaber. Det er derfor, at en multivitaminpille, der indeholder alle vitaminerne, kan være den smarteste løsning for dig.

A-vitamin

A-vitaminet er vigtigt for, at dine hårrødder ikke tørrer ud. Gør de det, kan dit hår nemmere knække af, og det vil dermed komme til at se tyndt ud. A-vitaminet producerer den olie, der naturligt findes i hovedbunden, og som er med til at give næring til dine hårrødder.

Biotin og andre B-vitaminer

Biotin og andre former for B-vitaminer som folsyre, B6 og B12 er nogle af de mest afgørende vitaminer for, at du får et flot og tykt hår. Når du får rigeligt med biotin, kan det forlænge den fase, hvor håret vokser. Det kaldes også den anagene fase.

B-vitaminerne er generelt med til at hjælpe blandt andet dit hår ved at vokse. B6 gør det ved, at det hjælper kroppen med at have en naturlig balance af glycogen. Glycogen er et vigtigt stof for, at hårets vækst er optimal.

Andre B-vitaminer hjælper med at danne røde blodlegemer, der transporterer ilt og næringsstoffer rundt i kroppen, deriblandt selvfølgelig også til din hovedbund. Begge dele er vigtige for, at håret vokser og er sundt.

C-vitamin

C-vitamin er vigtigt af flere grunde i forhold til dit hår. Først og fremmest er det afgørende for produktionen af kollagen. Det er et af de stoffer, som hår er dannet af. Derudover er C-vitamin med til at dæmpe påvirkningen af det, der kaldes oxidativt stress. Det har ikke noget med at være stresset at gøre, men handler om, om der er balance mellem de frie radikaler og antioxidanterne i din krop.

D-vitamin

Det er ikke endeligt bevist, at D-vitaminmangel har en betydning for dit hår, men der er flere indikationer på det. Et lavt niveau af D-vitamin i kroppen ses i hvert fald ofte hos personer, der lider af decideret hårtab.

Derudover mener forskerne også, at D-vitamin har betydning for, at der bliver dannet follikler i din hovedbund. Det er de små porer i huden, hvorfra der kan vokse hår.

Du kan læse yderligere omkring hvilke vitaminer og mineraler dit hår har brug for, i vores guide her:

Før og efter ved brug af Yummi Gummi Hårvitaminer

Til billedet til venstre ser vi forandring hos Sophie, som har brugt Yummi Gummi Hårvitaminer i 3 måneder. Til højre ser vi også 3 måneders forbrug hos Lotte. Resultater varier fra person til person.

Dette skal du spise for at få tykt hår

Vil du sikre dig, at du får nok af de ovennævnte vitaminer, er der en række fødevarer, du kan tilføje til din mad. Det er fødevarer, der netop indeholder mange af de vitaminer, der er gode for håret.

For at få mere A-vitamin bør du spise:

  • Gulerødder
  • Spinat
  • Kål

 

For at få nok B-vitamin bør du spise:

  • Fuldkorn
  • Kød
  • Skaldyr

 

For at få nok C-vitamin bør du spise:

  • Peberfrugt
  • Citrusfrugt
  • Jordbær

 

For at få nok D-vitamin bør du spise:

  • Fede fisk
  • Æggeblommer

Derudover er det vigtigt, at du får nok sollys, da det er en vigtig kilde til D-vitaminer.

Overvej et kosttilskud til håret

Selvom du spiser sundt, kan det dog være svært for dig at sikre, at du får nok af de vitaminer, der er gode for dit hår. Derfor kan det være rart for dig, at du for en sikkerheds skyld tager et kosttilskud til håret. Dermed er du sikker på, at du får de vitaminer, dit hår har brug for.

Hårvitaminer findes i en række forskellige udgaver. Du kan selvfølgelig købe dem som almindelige tabletter, der minder om vitaminpiller. Den eneste forskel er, at hårvitaminerne er særligt udvalgt til at styrke dit hår.

Kan du ikke lide at sluge piller, eller vil du gerne tage vitaminer på en anden måde, er det de seneste år dog også blevet mere og mere almindeligt, at du kan købe hårvitaminer som vingummier. De indeholder naturligt sukker fra planter, har en naturlig smag og kan også spises af veganere.

Kan jeg tage for mange vitaminer?

Hvis du spiser en varieret kost i forvejen, vil det være naturligt, at du vil overveje en ekstra gang, om du har brug for at tage kosttilskud til håret. Hvad nu hvis du får for mange vitaminer? Vandopløselige vitaminer som A, B og C kan du dog ikke tage for mange af. Hvis du har for mange af dem i kroppen i forhold til, hvad den har brug for, kan din krop selv skille sig af med dem.

Fedtopløselige vitaminer som D og E vitaminer skal du dog passe på med at tage for mange af. Kroppen har nemlig ikke selv mulighed for at skille sig af med dem, hvis du har for mange af dem i kroppen. Det er dog ikke værre, end at du sørger for, at du ikke tager andre kosttilskud, der indeholder de to vitaminer, og at du overholder den anbefalede daglige dosis af hårvitaminerne.

I denne video hører du frisørens anbefalinger til hvilke vitaminer du skal bruge til dit hår

Udsolgt

Udsolgt

Sundt hår kan ikke kun fåes ved plejeprodukter, man bliver også nødtil at tænke på kosten. Det spiller nemlig en stor rolle i hårets generelle sundhed

Få tykt hår med hårmasker og hårolie

Med hårmasker og hårolie kan du på en naturlig måde tilføre mere fugt til dit hår. Det er helt afgørende for, at dit hår er sundt, så det ikke så nemt knækker. Det er et vigtigt skridt på vejen, når du gerne vil have tykt hår. Så læs videre, og find ud af, hvordan hårmasker og hårolie kan give dig et tykkere hår.

Når du gerne vil have tykt hår, er der en række aspekter i forbindelse med det, som det er vigtigt, at du tænker over. Det er både din kost, hvordan du sætter dit hår, og hvordan du behandler det. Hvis du sørger for at tilføre masser af fugt til dit hår med hårmasker og hårolie, kommer det nemlig til at have en stor betydning for, hvor tykt dit hår er.

Derudover er det også vigtigt, at du sørger for at stimulere din hovedbund. Det er jo der, hvor håret vokser ud. Den har derfor også stor betydning for, hvordan dit hår kommer til at være. Med en hovedbundsmassage kan du påvirke hovedbunden, så den får tilført mere blod. Det giver mere ilt og næring til håret, der dermed vil blive sundere, stærkere og tykkere.

Hårmasker giver håret mere fugt

For at kunne blive ved med at være stærkt er det vigtigt, at dit hår har nok fugt. Har det ikke det, vil det nemmere knække – hvilket kan være med til at få det til at se tyndt ud. En af de måder, hvorpå du kan tilføre mere fugt til dit hår er ved at bruge en hårmaske en gang om ugen.

Der findes forskellige former for hårmasker, så du bør vælge den, der passer til dit hår. Hvis du har fint hår eller hår, der er blevet skadet af kemikalier, har du brug for en type hårmaske, mens du har brug for en anden, hvis du har krøller eller har tykkere hår.

Hårolie giver et dagligt tilskud af fugt

En hårmaske bør du kun bruge på ugentlig basis. For at give dit hår et ekstra boost af fugt på en daglig basis kan du komme hårolie i det. Det gør du ved at sprøjte den eller gnide den ind i den nederste del af dit hår. Det er den mest slidte del og derfor den, der har brug for mest pleje.

Du bør altid vælge en naturlig hårolie. Du kan for eksempel få hårolie, der er fremstillet på arganolie og kokosolie. En naturlig olie vil netop tilføre den fugt til håret, som det har brug for. Olier med silikone gør håret mere glansfuldt, men vil ikke tilføre det fugt.

Har du tør hovedbund, kan du også bruge olien til hovedbunden. Det bør du dog ikke gøre på en daglig basis. I stedet kan du gøre det en gang om ugen som erstatning for en hårmaske. Når du smører olien ind i hovedbunden, bør du sørge for at massere den grundigt imens.

Hovedbundsmassage kan give dig tykt hår

Vil du gerne have tykkere hår, er det vigtigt, at du sørger for at pleje din hovedbund. Det kan du blandt andet gøre med en hovedbundsmassage. På den måde øger du blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket betyder, at der bliver tilført mere ilt og flere næringsstoffer med blodet. Det er med til at holde håret sundere, hvilket er en vigtig faktor for, at din samlede hårpragt kan blive tykkere.

Du kan bruge dine fingre til at massere din hovedbund med. Det er oplagt at gøre i forbindelse med, at du er i bad. Når du smører shampoo ud i håret, kan du sørge for at tage godt fat på hovedbunden, så den bliver masseret godt igennem.

Du kan også købe en særlig hårbørste til at massere din hovedbund med. Der findes hårbørster med pigge, der både er gode til at rede dit hår ud, og som kan massere din hovedbund. På den måde giver du dig selv en lille hovedbundsmassage, hver gang du reder dit hår.

Udsolgt

Udsolgt

Vil du have flere tips og tricks til dit hår?

Dit hår vokser typisk med 10-14 cm hvert år

Vask dit hår på den rigtige måde

Udover at olier og hårmasker er vigtige for, at du kan få et tykt hår, er det også vigtigt, at du sørger for at vaske det på den helt rigtige måde. Når du vasker håret, tilfører du nemlig ikke fugt til håret. Tværtimod du fjerner faktisk fugt fra det. Håret bliver nemlig mere tørt af, at du vasker det.

Når du vasker hår, fjerner du nemlig en del af hovedbundens naturlige fedtlag. Den er med til at holde håret sundt og stærkt. Modsat hvad du måske tror, vil det naturlige fedtlag ikke få dit hår til at se fedtet ud, hvis du vasker det mindre.

Du bør derfor ikke vaske hår mere end 2-3 gange om ugen. Hvis du vasker hår hver dag nu, kan det være svært for dig at se, hvordan du skal kunne vaske hår så lidt. I det tilfælde kan det være en god ide for dig, at du trapper langsomt ned. Det kan du for eksempel gøre ved at begynde at vaske det hver anden dag.

Brug den rette shampoo til din hårvask

Udover at du måske skal ændre på din rutine i forhold til, hvor ofte du vasker hår, bør du også se på, om du bruger den rette shampoo til det. Hvis du ikke har den rette shampoo, kan effekten af din hårvask meget hurtigt fortage sig – det kan gøre, at du hurtigt gerne vil vaske det igen.

Du bør altid gå efter shampoo og balsam, der er fri for sulfater og silikone, da begge dele er med til at udtørre dit hår. I stedet bør du gå efter en shampoo med så mange naturlige ingredienser som muligt. Det kan for eksempel være ekstrakt fra blåbær, mango og aloe vera, der alle virker rensende og beskyttende på dit hår og din hovedbund.

Beskyt dit hår mod solen om sommeren

For at få et tykt hår er det vigtigt, at det ikke knækker så let. Hvis dit hår er meget tørt, er det netop det, det vil gøre. Noget af det, der virkelig er med til at tørre håret ud, er, hvis du opholder dig meget i solen. Om sommeren bør du derfor se på, hvordan du kan beskytte det bedst muligt.

Først og fremmest kan du selvfølgelig dække det til. Det kan være med en hat eller et tørklæde. Derudover kan du også bruge hårolie til det. Der findes nemlig nogle hårolier, der har en særlig UV-beskyttende effekt. Det er derfor altid en god ide, at du tjekker det, når du skal købe hårolie om sommeren.

Ved at beskytte dit hår og give det alt det, som det har brug for, kan du altså selv gøre meget for, at du får et sundt og tykt hår.

Pas på med varme stylingapparater

Hvis du gerne vil have tykkere hår, er det først og fremmest vigtigt, at du tænker over din brug af varme stylingapparater som glattejern og krøllejern. Varmen slider nemlig meget på håret, så det hurtigere knækker. Det kommer derfor til at se tyndere ud.

Det bedste er derfor, at du ikke bruger stylingapparater til daglig. I stedet kan du bruge dem, når du sætter håret op, inden du skal ud. Kan du ikke undvære dine stylingapparater, bør du gå efter nogle, der kan bruges på en lav eller middel varme. De slider ikke lige så meget på håret.

Når du tørrer dit hår, bør du så vidt muligt også lade det lufttørre. Hvis du bruger en føntørrer til at tørre det hver dag, slider det også meget på håret. Har du ikke tid til, at dit hår lufttørrer, kan du forsigtigt tørre det med et håndklæde.

Sæt ikke dit hår for stramt op

Du tænker sikkert ikke over det, når du sætter dit hår op til daglig: men din frisure har faktisk stor betydning for, hvor tykt dit hår kommer til at være. Hvis du sætter dit hår stramt op hver dag, er det nemlig også med til at slide på håret. Det gør, at det nemmere knækker, så hele din hårpragt kommer til at virke tyndere.

I hverdagen er det derfor klart det bedste for dig, at du har løst hår eller i hvert fald har sat håret op i en løs frisure. På den måde skåner du det mest muligt.

Du bør også tænke over, hvilke genstande du bruger til at sætte dit hår op med. Bruger du elastikker og metalspænder, vil de nemlig også hive i håret, hvilket gør, at det nemmere knækker.

Gode frisurer til dig, der vil have tykt hår

Hvis du har tyndt hår nu, er du måske tilbøjelig til at sætte det op meget af tiden, så andre ikke vil lægge mærke til det. Men som du kunne læse oven for, er det ikke sundt for dit hår, at det er sat så meget op. Det kan netop være med til at gøre, at det bliver ved med at være tyndt. Men hvordan skal du så få dit tynde hår til at se ordentligt ud uden at sætte det op?

Det er en god ide, at du får det klippet i en frisure, som passer til tyndt hår, og som får det til at se tykkere ud. En page er en oplagt frisure. En asymmetrisk page, hvor håret er længere i den ene side end i den anden, kan være med til at give liv til dit hår. Det samme kan en krøllet page. Hvis du naturligt har krøller eller fald i håret, kan frisøren fremhæve det med den måde, vedkommende klipper dit hår på.

Har du ikke lyst til at gå til frisøren, er noget så simpelt som at skifte, hvor din skilning er, også med til at ændre, hvordan dit hår bliver opfattet. Hvis du normalt har midterskilning, kan det nærmest komme til at fremhæve, hvor tyndt dit hår er. Hvis du derimod får sideskilning, kan det få dit hår til at virke lidt tykkere.

Hvordan får jeg tykkere hår ved at få det klippet regelmæssigt?

Måske virker det skræmmende for dig at skulle gå til frisøren, når du drømmer om at få et tykt langt hår. Når du vil have tykkere hår, er det dog faktisk netop vigtigt, at du sørger for at gøre det. Når du går til frisøren cirka hver tredje måned, får du klippet de spaltede og trætte spidser af.

Hvis du går længe med spaltede spidser, vil de nemlig kun spalte håret endnu længere op. Når du så endelig kommer til frisøren, vil du derfor skulle have klippet endnu mere af håret af. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt for dig, når du gerne vil have et tykt, langt hår.

Heldigvis er der jo rigtig meget, som du selv kan begynde at gøre allerede nu i forhold til at få et tykkere hår. Det er derfor bare om at få skiftet din hårbørste og stylingapparater ud og at lære at sætte dit hår på nye måder.

Sådan får du dit hår til at gro hurtigere - Kosttilskud til håret

Som vi kan se her, kræver det rigtig mange forskellige vitaminer for at få den rigtige ernæring til dit hår. Det kan derfor også godt være svært at få alle vitaminer igennem kosten. Derfor kan det være optimalt, at gøre brug af et kosttilskud. Hos Skiin.dk anbefaler vi selv, de lækre hårvitaminer vingummier, Yummi Gummi, som indeholder alle de nærringsstoffer, som dit hår har brug for. De har en lækker jordbær smag og er kalorielette. Du kan få fingre i dem er her hos Skiin.dk

Vil du have flere gode råd?

Få gode tips og tricks til din indbakke her

Relaterede blogindlæg

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist. Påkrævede felter er markeret med *