Biotin - Derfor er biotin afgørende for dit hårvækst

Biotin til håret - Hvorfor er biotin afgørende for din hårvækst?

Biotin skaber hårvækst

Vitaminet biotin, også kaldet B7 vitamin, hjælper din krop med at optage næringsstoffer fra din mad. Derfor er det afgørende for, at din hud og dit hår er smukt og ser sundt ud. Biotin bliver også kaldt "hårets vitamin" fordi det er så effektiv til at øge hårvæksten. Igennem en blind test af kvinder i alderen 21-75 år, har man kunne påvise en effekt ved hårtab og øget hårvækst ved brug af biotin kosttilskud*.

Hvis du gerne vil styrke din hud og dit hår, er der ét vitamin, som du særligt skal holde øje med, at du får nok af. Det er B-vitaminet, biotin, der lidt forvirrende også nogle gange bliver kaldt vitamin b7 og vitamin H. Det hjælper kroppen med at få energi og næringsstoffer fra den mad, som vi spiser. Det er derfor med til at sikre, at bl.a. dit hår og din hud får den næring, som der er brug for.


Biotin findes naturligt i en række forskellige fødevarer. Men hvis dit hår og din hud ikke er så pænt, eller du er begyndt at miste håret, er det oplagt at tage mere biotin. Det er de færreste mennesker der ikke får nok biotin, men flere studier peger på at biotin i større mængder kan have en yderst gavnlig effekt på dit hårs sundhed. Man kan prøve sig lidt frem for at finde den rette dosis, men ofte vil det optimale indtag ligge omkring de 5.000 mcg. Biotin er et vandopløseligt vitamin, som selv i meget høje koncentrationer er ganske ufarligt. Blandt andet derfor findes der ikke noget maksimalt indtag af biotin fra fødevarestyrelsen.

Læs med her for at finde ud af hvorfor Biotin er godt for dit hår, hvordan det virker og hvad du skal være opmærksom på ved brug af biotin. Ligesom alle andre produkter sker forandring ikke over natten, men ved tålmodighed og vedholden indsats.

Hvad er biotin?

Biotin er et vandopløbsligt vitamin, der er afgørende for, at din krop kan optage energi og næringsstoffer fra den mad, som du spiser. Kroppens celler har brug for biotin for at virke optimalt. Det er blandt cellevæksten og delings egenskaber der vigtige i forhold, produktion af nye hårceller og hudceller. Hvis du ikke får nok biotin, kan det derfor have store konsekvenser for dig, dit hår og hud. Selv hvis du får den mængde, som du har brug for, kan du stadig godt tage mere. Hvis du tager mere, er du nemlig med til at fodre hud og hår med ekstra næringsstoffer. Så kan du blive endnu smukkere, end du er nu.
Biotin påvirker både din hårvækst på hovedet, og kan også påvirke mænds skægvækst. Hvis du som mand ønsker et kraftigere skæg, er det derfor også værd for dig at overveje at tage biotin tilskud.

"Biotin bliver også kaldet hårets vitamin"

Biotin betydning for håret

Biotin sætter hårvæksten igennem metabolisk funktion, samt bidrager til at nedbryde proteinerne i kroppen. Dette kræves blandt i dannelsen af kreatin, som er med til at fremme produktionen af sunde hårsække, som så producerer sunde hårstrå.

Hvilke fødevarer indeholder biotin?

Der er en række fødevarer, der naturligt har et højt indhold af biotin. Hvis du gerne vil skrue op for dit daglige indtag af biotin på en naturlig måde, kan du derfor sagtens gøre det gennem kosten. Nogle af de fødevarer, der indeholder mest biotin, er:
• Æggeblommer
• Ost som brie
• Havre
• Spinat
• Hvide svampe
• Gulerødder
• Æbler
• Tomater
• Mælk

Derudover findes der vitaminer i de fleste kortprodukter og animalske fødevarer.

Ofte vil det optimale indtag af biotin ligge omkring de 5.000 mcg

Hvor meget biotin skal jeg have?

Vi får vores basale behov for biotin dækket gennem kosten. Dagligt anslås det at vi får omkring 40 mikrogram fra vores kost. Det er nok til at sikre, at vores kroppe er sunde og raske. Det betyder dog ikke, at vores hud og vores hår får det, som de har brug for. Du kan derfor sagtens supplere med et ekstra kosttilskud med biotin. Det kan faktisk vise sig at være lige det dit hår og hud manglede i forhold til at få tilført de nødvendige vitaminer og mineraler for et optimal vækst.


Når du tager kosttilskud med biotin, kommer du typisk op på at få 225-300 mikrogram. Altså en betydelig større dosis end den du får, hvis du udelukkende får biotin gennem kosten.
Du behøver dog ikke at være bange for, at du får for meget biotin. Der findes nemlig ingen undersøgelser, der viser, at du kan få en overdosis. Vi anbefaler at få cirka 5.000 mikrogram om dagen får at booste dit hår.

Så lang tid tager det biotin om at virke på dit hår

Det er ikke et quick fix, når du tager biotin. Det tager noget tid, før vitaminet begynder at virke. Du kan derfor forvente, at der går op til i hvert fald to måneder og i mange tilfælde op til fire måneder, inden du begynder at se resultater. Det er fordi at kroppens naturlige vækstcyklus af f.eks hår varierer meget og derfor kan der sagtens gå måneder før, du vil kunne se en reel ændring i dit hår.
Det kan være frustrerende at skulle vente så længe, når du nu gerne vil have smuk hud og flot hår i en fart. En god måde for dig at måle dine fremskridt er ved, at du tager billeder af dig selv hver måned. Når du sammenligner før og efter billeder af for eksempel din hovedbund, vil du begynde at kunne se forskellen, når den indtræder. Et godt tegn på at biotin virker på dig, vil være at du får en masse nye små hår i hovedbunden.

Kosttilskud til håret med 5000 mcg biotin