Vitaminer til håret - Se de bedste vitaminer og mineraler til håret her

De bedste vitaminer til håret

Vitaminer - Nøglen til et sundt og stærkt hår

De fleste mennesker drømmer om glansfuldt og kraftigt hår, der emmer af sundhed. Men, det er ikke alle forundt fra naturen side. Heldigvis kan du booste dit hår med de rette vitaminer og mineraler til håret, samt den rette hårpleje og omsorg. Desuden kan du sætte skub i hårcellernes reproduktion og vækst med kosttilskud til håret. Nøglen til et sundt og langt hår ligger i krops celledeling og det betyder at den indre hårpleje er meget vigtig.

Her kan du blive klogere på hvilke kosttilskud der hjælper dit hår med at blive sundere og stærkere, og hvad de forskellige vitaminer har af betydning for dit hår.

Dit hår har brug for vitaminer

De fleste mennesker vil opleve forandringer i deres hår i løbet af livet, fordi man gennemgår mange faser, hvor stress, graviditeter eller bare dårlig behandling af håret kan påvirke kvaliteten af ens hår. Nogen får pludseligt krøller natten over, mens andre bliver tidligt gråhårede. Nogle kan opleve at blive tyndhårede eller at få kruset, tørt og spaltet hår der fælder og knækker. Du kan finde flere årsager i vores blogindlæg om hårtab hos kvinder.

Langt de fleste affinder sig dog med deres nye hår-situation. Måske fordi de ikke er klar over, at de sagtens kan gøre noget ved det. Håret er som alle andre organer og knogler en del af kroppen, som derfor har brug for vitaminer og mineraler for at gro og shine. Ja, man kan faktisk sige, at dit hår bønfalder dig om at indtage flere vitaminer, når det viser tegn på at være ude at balance. Kort sagt vil det sige at hvis dit hår mangler vitaminer eller mineraler vil du opleve at det i værste fald kan fører til et hårtab. Derfor er vitaminer og mineraler meget essentielle i forhold til hårvæksten.

Det er slet ikke så unormalt at bruge et kosttilskud for at dække sine vitamin og mineral behov. En undersøgelse fra DTU viser at næsten 60% af dansker taget mindst 1 kosttilskud om dagen. Det kan derfor være en god ide at supplerer kosten med et kosttilskud for at få den optimale balance af vitaminer og mineraler til at få et sundt og langt hår.

Er dit hår slidt, ødelagt eller bare mangler ekstra glans? Så kan det meget vel være noget med din kost at gøre. Hår bliver produceret af kroppen og for at kunne leverer hårstrå af høj kvalitet, skal du indtage de rigtige nærringstoffer.

Hvilke vitaminer styrker håret?

Når du gerne vil booste din hårproduktion og give dit hår ekstra kærlighed, så er det vigtigt at du har styr på, hvilke vitaminer der sætter gang i hårcellernes vækst og reproduktion. Der er en del forskellige vitaminer, som med hver deres unikke egenskaber, tilsammen skaber magi for dit hår. Du kan læse om de forskellige vitaminer herunder, og sidder du og tænker "gid at disse vitaminer var samlet i en lille pille", så er du kommet det helt rigtige sted hen. Det kan nemlig blive en ret uoverskuelig opgave hver dag at tilpasse sin kost efter at få lige præcis nok af vitaminer og mineraler der er godt for håret. Derfor har vi udviklet et helt unikt kosttilskud til dig, der gerne vil booste dit hår. Find Yummi Gummi hårvitaminer her.

Før og efter ved brug af Yummi Gummi Hårvitaminer

Til billedet til venstre ser vi forandring hos Maja, som har brugt Yummi Gummi Hårvitaminer i 3 måneder. Til højre ser vi også 3 måneders forbrug hos Julie. Resultater varier fra person til person.

B-vitaminer til håret er vigtigt for din hårvækst


B-vitaminerne er nogle af de vigtigste vitaminer til dit hår. Disse vitaminer er kendt som hårets vitaminer. Der findes en helt række forskellige B-vitaminer og for håret er det særligt B5, B6, B7 og B12 der gavner, selvom alle ud af de i alt 8 B-vitaminer er med til at holde dig sund og rask. B vitaminer er vandopløselige vitaminer, som er vigtige for hår, hud og negle, da de skaber en sund vækst i kroppens celler. Specielt vitamin B12 er vigtigt, da dette vitamin er med til opretholde en normal celledelings funktion i kroppen. Dette er specielt vigtigt for din hårvækst. Sørger du for at få dine B-vitaminer, så vil dit hår vokse hurtigere og du vil fælde mindre. Mangel på B-vitamin vil i mange tilfælde føre til et hårtab. Mangler du B-vitamin kan du ofte også føle træthed, svaghed og have tendens til flere blå mærker end normalt. Oplever du nogle af disse tegn, kan du oftest nå at rette op på manglen af vitaminer, før det ender med et reelt hårtab. Hvis du er vegetar eller veganer kan du risikerer at mangle B12 vitamin, da det ikke forekommer i ret mange plantebaseret fødevarer. Derfor kan du som veganere overveje et tilskud for at optimerer dit b-vitamin indtag.

Du optager B-vitaminer gennem din daglige naturlige kost, men det er ikke sikkert du får tilstrækkeligt vitamin og derfor er et kosttilskud et godt supplement. Det vigtige B12-vitamin fås gennem animalske fødevarer såsom kød, fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter. Når du booster dit helbred med B-vitaminer, vil du føle dig mindre træt og udmattet og få en fornyet energi. B5, B6 og B12 findes alle i Yummi Gummi Hair Vitamins side om side med andre essentielle vitaminer, der får dig og dit hår til at shine.

Her har du en liste over de vigtigste B-vitaminer til håret

  • Thiamin (vitamin B1)
  • Riboflavin (vitamin B2)
  • Niacin (vitamin B3)
  • Pantothensyre (vitamin B5)
  • Pyridoxin (vitamin B6)
  • Biotin (vitamin B7)
  • Folsyre (vitamin B9)
  • Cobalamin (vitamin B12)

 

Hør frisørens mening omkring hvor vigtige B-vitaminer er for dit hår

Biotin sætter skub i hårvæksten


Biotin er, som navnet måske afslører, et B-vitamin, helt nøjagtig er det B7 vitaminet. Det får dog sit helt eget afsnit her, da det er et afgørende vitamin for dig, der ønsker et længere og mere vitalt hår. Biotin sætter skub i hårvæksten og indgår i kroppens sukker omsætning og stofskifte. Den hjælper kroppen med at skaffe energi og nærringstoffer fra kulhydrater, protein samt fedt. Alle kroppens celler har brug for biotin for at fungere, som de skal, således også hårcellerne. En for lav mængde biotin forstyrre dit hårs vækstcyklus og kan medvirke til at du taber mere hår end normalt. Det er derfor et af de helt essentielle vitaminer for dit hår, hvis du ønsker at få langt hår.

Lider du af hårtab, pletskaldethed eller tyndt hår, så er det klogt at spise fødevarer, der indeholder B7 vitaminer. Når du handler skal du fokusere på at smide animalske fødevarer, frugt og kornprodukter i indkøbskurven, for at optimerer biotin i din kost. Biotin optræder oftes kun i meget små mængder i fødevarer som eksempelvis æggeblomme, havre, spinat og mælk. Det kan derfor være en god ide at supplere med hårvitaminer, der sikre dig et godt indtag af biotin og sætter ekstra skub i processen.

Desuden skal du tage et kig på dit alkoholforbrug – et stort forbrug kan nemlig påvirke hårvæksten, hvorfor det er smart at tage kosttilskud. Desuden medvirker biotin også til at nervesystem, hud og slimhinder fungerer optimalt.

Udsolgt

Udsolgt

"Jeres Yummi Gummi er fantastiske og helt klart de bedste hår vitaminer jeg har prøvet de har reddet mit hår fra at gå total slidt, ødelagt, tyndt fe hår og slet ikke vokset til at blive det mest sundeste hår som jeg aldrig har oplevet før
Jeg kan helt klart anbefale at alle som lider med hår problemer benytter Yummi Gummi 😍"

- Mille Sørensen

Folsyre skaber nye hårceller


Folsyre tilhører også gruppen af B-vitaminer, men ligesom biotin er det så essentielt, at det får sit eget afsnit i teksten her. Folsyre – også kaldet folinsyre og B9 vitamin bruges, når vores krop danner nye celler. Det er et vigtigt vitamin at tage, når man er gravid – men også, når man skal sætte skub i hårvæksten. Folsyre er livsnødvendigt for mennesket, når det kommer til omsætningen af proteiner og produktionen af røde blodlegemer. Der findes folsyre i mange madvarer – men vil du gerne gå efter fødevarer, der har en særlig høj koncentration af folsyre, så skal du smide bælgfrugter, lever og grønne grøntsager i kurven. Også fuldkornsprodukter, mælk, ost og frugt indeholder folinsyre. Det velsmagende og kaloriefattige kosttilskud Yummi Gummi Hair Vitamins er rig på vitaminer og mineraler – således også folsyre, som altså hjælper din krop til at danne nye celler og hårceller. Hårvitaminet kan bruges både af allergikere og veganere, og så er det fri for gluten, laktose og gelatine.

Sarah fortæller om hvorfor Folsyre er så vigtigt for dit hår

Zink sætter speed i væksten af hårceller


Zink findes i mere end 200 enzymer i vores krop, og det er helt essentielt, når kroppen skal omdanne fedtsyrer, proteiner og kulhydrater. Zink hjælper til, at kroppen danner et godt immunforsvar, da det virker som en antioxidant. Blandt andet går det ind og beskytter cellerne mod oxidativt stress, som er en stor faktor for hårets vækstcyklus. Desuden regulerer zink væksten af vores celler og det er derfor et vigtigt grundstof, når det kommer til at sætte gang i hårvæksten. Zink kan gøre underværker for hud, hår og negle. Lider du af zinkmangel, vil det også kunne ses på dit hår, som mister sin glans og bliver kedeligt at se på. Du kan få mere Zink gennem disse fødevarer kød, mælk, fuldkornsbrød, ost og æggeblomme.

Jod er med til at regulere dit stofskifte

Jod er et mineral, som findes naturligt i vores krop i skjoldbruskkirtlen. Lider du af jodmangel, kan du udvikle forskellige sygdomme blandt andet struma (forstørret skjoldbruskkirtel). Jod er med til at regulere dit stofskifte og danne nye celler og væv – og dermed er det også vigtigt, når du skal have dit hår til at gro. Jod findes i kosten, blandt andet fisk og skaldyr – og så er det ofte tilsat det salt, du køber i supermarkedet. Sørg for at få den rette mængde af jod, eller suppler din kost med vitaminer til håret.

Magnesium

Kroppen har brug for magnesium. Mineralet bruges nemlig af kroppen i mere end 300 kemiske reaktioner, som hjælper til at kroppen fungerer optimalt. Det Magnesium gør for håret er at den sikre en optimal funktion af hovedbunden og modvirker eventuelle hovedbunds problemer, som skæl eller kløende hovedbund. Det er rigtig vigtigt med en velfungerende hovedbund og hårsække, når du ønsker at gro et sundt og langt hår. Magnesiummangel viser sig ofte ved træthed, muskelsammentrækninger som fungerer som tics ved øjne, dårlig søvn hvis du ikke indtager nok magnesium. Med magnesium kan det være en speciel god ide at tage det som kosttilskud og eventuelt kombinerer det med calcium også, da disse to mineraler oftes går hånd i hånd.

Ønsker du at få mere magnesium ind i din kost skal du kigge efter at få mere fuldkorn, brune ris, nødder især mandler, kerner og grønsager såsom broccoli

Håret vokser normalt 10-12 cm om året

C-vitamin - Et undervurderet hår vitamin

Mange kender C-vitamin som immunboosteren, som hjælper kroppens immunforsvar og forebygger sygdomme, træthed og udmattelse. Ikke nok med det, så er C-vitaminet også et fantastisk hår vitamin, som hjælper kroppen og øger dens optagelse af en lang række vitaminer mineraler, såsom E-vitamin, jern og calcium. Men vigtigst bidrager det også til kroppens dannelse af kollagen, som er et hårets primære byggesten. C-vitaminet er altså en hjælpende hånd for kroppen i processen med optagelse af og dannelse af en lang række vigtige vitaminer og mineraler. Derudover er vitaminet også med til at beskytte hårets celler mod oxidant stress, der bekæmper frie radikaler som skader kropsvæv og celler. Netop frie radikaler er kendt for at kunne gøre stor skade på håret, samt gøre det skrøbeligt og svagt. Derfor kan du med fordel optimerer dit C-vitamin indtag, hvis du oplever at dit hår knækker eller er tørt.

Du kan få C-vitamin en lang række steder fra blandt andet appelsiner, citron, rød peberfrugt, grønkål og chili. Du skal prøve at spise grøntsagerne så rå som muligt, for når du koger eller stege dem går der nemlig en masse gode næringsstoffer tabt. Madlavning påvirker især vandopløslige vitaminer, såsom C-vitaminet og de vigtige B-vitaminer.

E-vitamin indeholder antioxidanter

E-vitamin er livsnødvendigt for din krops immunforsvar. Du finder det vigtige vitamin i nødder, æggeblommer og diverse planteolier og margariner. Mange fødevarer og hudplejeprodukter er tilsat vitamin E, da det fungerer som antioxidant, der beskytter kroppen og genopbygger celler. Det gør at hårcellerne holdes sund og forbedre deres evne til at modstå påvirkninger, som oxidativ stress og frie radikaler, samt at det hjælper mod hårtab. Derfor er det også et essentielt vitamin for dig, som ønsker at styrke dit hår. De føromtalte vitaminer til håret, Yummi Gummi Hair Vitamins, indeholder naturligvis også E-vitamin.

Vil du have flere tips og tricks til dit hår?

D-vitamin – solskin, fed fisk og kosttilskud


D-vitamin får vi gennem solen, men også gennem kosten. Fed fisk, æg og ost er fødevarer, der er rige på D-vitamin. Mange mennesker får slet ikke nok D-vitamin, og det kan derfor være klogt at tage et kosttilskud. I kroppen omdannes vitamin D til aktive vitaminer i lever og nyrer. Det vigtige vitamin er med til at forbedrer optagelsen af kalk og dermed essentiel for vores knogler og tænder. Desuden er D vigtigt for at normal udvikling af vores celler, som også inkluderer hårceller. Dermed er D også afgørende, når det kommer til dine hårceller, vækst og reproduktion. Sørg for at få sol (uden at blive forbrændt) og spis rigeligt med fed fisk, så er du godt på vej. Og skal der mere til, så findes der mange kosttilskud på markedet, der indeholder D-vitamin – også her i shoppen på Yummi Haircare.

 

A-vitamin

A-vitamin er meget vigtigt for kroppen og håret, dette vitamin med til at opretholde en normal celle vækst og derved også hårvækst. A-vitamin sørger blandt andet også for at dine silmhinder er sunde, så der er balance i hovedbundens produktion af sebrum. Sebrum er også kaldt hårets naturlige olie og sørger for at dit hår er sundt og glansfuldt. Du skal dog være opmærksom på ikke at få for meget A-vitamin, da dette vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som kan være svært for kroppen at opbruge eller skille sig af med. Fødevarer med et højt indhold af A-vitamin er blandt gulerødder, søde kartfoler eller meloner.

D-vitamin er det vitamin, vi ofte mangler i vores krop.

Koldt brusebad og hovedbundsmassage


Ud over at styrke dit hår med vitaminer, er der også andre ting, du kan gøre for at holde dit hår sundt og stærkt. Nogle mennesker bruger for mange produkter og shampoo, andre kommer til at få tørt eller knækket hår, når de bruger føntørrer og glattejern for ofte. Desuden skal du passe på med at slide for meget på dit hår med håndklæde og opsatte frisurer, hvor du hiver og slider i håret. Du kan desuden stimulere dit blodomløb i hovedbunden ved et koldt brusebad og en hovedbundsmassage. Det giver liv til cellerne og nærer væksten på sigt. Husk at plej dit hår med en god blødgørende balsam. Hvis du ønsker dig langt hår, så kan det virke som en mærkeligt råd, at du skal blive klippet. Men, håret vokser rent faktisk hurtigere, når du husker at få klippet spidserne jævnligt.

Sådan spiser du dig til et sundere hår


Nøglen til et sund og stærkt hår findes altså i det du spiser, og den måde du behandler dit hår på. Tænk på dit hår som en god ven, der skal passes og plejes. Eller en blomst, der skal vandes og næres. Giver du håret samme omsorg, så er du godt på vej til at opnå det hår, du altid har drømt om. Vitaminer og mineraler til håret er helt essentielle for dette. Og skal der sættes speed på processen, så er hårvitaminer svaret. Yummi Gummi hair vitamins indeholder alle ovenstående vitaminer og booster dermed din hårvækst nu og på den lange bane. Pas og plej dit hår lige så godt, som du passer på andre dele af din krop. Ignorerer du hårets signaler, så vil det vise sig i ubalance i form af, at det spalter, knækker, kruser og bliver tørt. Giver du det positivt opmærksomhed med de råd du finder i denne guide, så vil du kunne se og mærke forskellen på overraskende kort tid. Du kan læse yderligere gode råd omkring, hvordan du får langt hår her.

 

Disse madvarer er godt for dit hår

Du kan med fordel spise fødevarer som indeholder høje mængder af vitaminer og mineraler som er godt for håret. Det er dog lettere sagt, end gjort. Det kræver nemlig et godt stykke fodarbejde, i forhold til at sammensætte sin kost bedst muligt. Nogle af de fødevarer du skal fokuserer på at få er:

  • Hørfrø
  • Laks og makrel
  • Gulerødder
  • Spinat
  • Broccoli
  • Jordnødder
  • Tun
  • Svampe
  • Linser
  • Yoghurt
  • Bønner

Kosttilskud til hårvækst

Som vi kan se her, kræver det rigtig mange forskellige vitaminer for at få den rigtige ernæring til dit hår. Det kan derfor også godt være svært at få alle vitaminer igennem kosten. Derfor kan det være optimalt, at gøre brug af et kosttilskud. Hos Yummi Haircare anbefaler vi selv, de lækre hårvitaminer vingummier, Yummi Gummi, som indeholder alle de nærringsstoffer, som dit hår har brug for. De har en lækker jordbær smag og er kalorielette. Du kan få fingre i dem er her hos Yummi Haircare

Vil du have flere gode råd?

Få gode tips og tricks til din indbakke her

Relaterede blogindlæg

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist. Påkrævede felter er markeret med *