Mini kurv

  • Ingen produkter i indkøbskurv

Vitaminer til håret - Se de bedste vitaminer og mineraler til håret her

Hvilke vitaminer styrker håret?

Når du gerne vil stabiliserer din hårproduktion og give dit hår ekstra kærlighed, så er det vigtigt at du har styr på, hvilke vitaminer der sætter gang i hårcellernes vækst og reproduktion for at kunne opretholde en normal og jævn hårvækst. Der er en del forskellige vitaminer, som med hver deres unikke egenskaber, tilsammen skaber magi for dit hår. Du kan læse om de forskellige vitaminer herunder, og sidder du og tænker "gid at disse vitaminer var samlet i en lille pille", så er du kommet det helt rigtige sted hen. Det kan nemlig blive en ret uoverskuelig opgave hver dag at tilpasse sin kost efter at få lige præcis nok af vitaminer og mineraler der er godt for håret. Derfor har vi udviklet et helt unikt kosttilskud til dig, der gerne vil opretholde din normale hårproduktion. Find Yummi Gummi hårvitaminer her. Som vi siger, "two gummies a day keep the hairloss away"

Før og efter ved brug af Yummi Gummi Hårvitaminer

Til billedet til venstre ser vi forandring hos Maja, som har brugt Yummi Gummi Hårvitaminer i 3 måneder. Til højre ser vi også 3 måneders forbrug hos Julie. Resultater varier fra person til person.

Disse vitaminer og mineraler vil dit hår elske

Hvis du gerne vil have et sundt og og glansfludt hår, er der en masse ting du kan gøre. En af disse ting er at få nok af de vitaminer og mineraler der er specielt vigtige for en sund hårvækst. Det er en rigtig god ide at få styr på vitaminer til håret, da den indre hårpleje ofte er undervurderet i forhold til den ydre pleje. Dette er specielt fordi at håret bliver skabt i hårbunden og her er vitaminer og mineralerne vigtig i at få skabt sunde hårstrå.

B-vitaminer er vigtige for din hårvækst


B-vitaminerne er nogle af de vigtigste vitaminer til dit hår. Disse vitaminer er kendt som 'hårets vitaminer'. Selvom der findes en helt række forskellige B-vitaminer, er det særligt B5, B6, B7 og B12 der gavner håret, selvom alle ud af de i alt 8 B-vitaminer er med til at holde dig sund og rask. B vitaminer er vandopløselige vitaminer og er vigtige for hår, hud og negle, da de skaber en sund vækst i kroppens celler. Specielt vitamin B12 er vigtigt, da dette vitamin er med til opretholde en normal celledelingsfunktion i kroppen, hvilket er specielt vigtigt for din hårvækst. Sørger du for at få dine B-vitaminer, vil dit hår fælde mindre og du vil opleve en mere jævn hårvækst. Mangel på B-vitamin vil i mange tilfælde føre til hårtab. Hvis du mangler B-vitamin kan du opleve at føle træthed, svaghed og have tendens til flere blå mærker end normalt. Oplever du nogle af disse symptomer, kan du oftest nå at rette op på manglen af vitaminer, før det ender med et reelt hårtab. Hvis du er vegetar eller veganer kan du risikere at mangle B12 vitamin, da det ikke forekommer i ret mange plantebaseret fødevarer. Derfor kan du som veganere overveje et tilskud for at optimerer dit B-vitamin indtag.

Du optager B-vitaminer gennem din daglige naturlige kost. Det kan dog være svært at sikre at man indtager tilstrækkelige vitaminer gennem en sund og varieret kost og men og derfor er et kosttilskud ofte et godt supplement. Nogle af de fødevare som indeholder det vigtige B12-vitamin er blandt andet de animalske fødevarer såsom kød, fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter. Hvis du har været i vitaminunderskud og begynder at være opmærksom på at indtage de rigtige fødevare eller anvender kosttilskud, vil du føle dig mindre træt og udmattet og du vil opleve fornyet energi, fordi du booster dit helbred med B-vitaminer. Er du interesseret i et kosttilskud hvor alle de vigtige 'hår vitaminer' er samlet, f.eks. B5, B6 og B12, så findes de alle i Yummi Gummi Hair Vitamins , som er et kosttilskud der indeholder alle de essentielle vitaminer, for at opretholde en normal hårproduktion

Her har du en liste over de vigtigste B-vitaminer til håret

  • Thiamin (vitamin B1)
  • Riboflavin (vitamin B2)
  • Niacin (vitamin B3)
  • Pantothensyre (vitamin B5)
  • Pyridoxin (vitamin B6)
  • Biotin (vitamin B7)
  • Folsyre (vitamin B9)
  • Cobalamin (vitamin B12)

 

Yummi Gummi - Vitaminer til håret

Udsolgt

Udsolgt

Biotin er vigtigt for håret


Biotin er, som navnet måske afslører, et B-vitamin, helt nøjagtig er det B7 vitaminet. Det fortjener dog sit helt eget afsnit her, da det er et afgørende vitamin for dig, der ønsker en normal og jævn hårproduktion. Biotin indgår i kroppens sukker omsætning og stofskifte. Det hjælper kroppen med at skaffe energi og næringstoffer fra kulhydrater, protein og fedt. Alle kroppens celler har brug for biotin til at fungere optimalt. Dette gælder også hårcellerne. En af konsekvenserne der kan forekomme af for lav mængde biotin, kan være en forstyrrelse af dit hårs vækstcyklus, hvilket kan medvirke til et hår ude af balance og hårtab. Så, hvis du ønsker langt hår, er biotin et af de vigtigste vitaminer for dit hår. Ønsker du at vide mere om biotins indvirkning på dit hår kan du læse det her i dette blogindlæg.

Lider du af hårtab, pletskaldethed eller tyndt hår, så er det klogt at spise fødevare, der indeholder B7 vitaminer (biotin). Hvis du vil optimere indholdet af biotin gennem din kost skal du fokusere på at smide animalske fødevarer, frugt og kornprodukter ned i indkøbskurven, når du handler ind. Biotin optræder oftes kun i meget små mængder i fødevarer som eksempelvis æggeblomme, havre, spinat og mælk. Det kan derfor være en god ide at supplere med et kosttilskud i form af hårvitaminer, der sikre dig et korrekt indtag af biotin og sætter ekstra skub i processen.

Desuden skal du tage et kig på dit alkoholforbrug – et stort forbrug kan nemlig påvirke hårvæksten, hvorfor det er smart at tage kosttilskud. Desuden medvirker biotin også til at nervesystem, hud og slimhinder fungerer optimalt.

Folsyre skaber nye hårceller


Folsyre tilhører også gruppen af B-vitaminer, men ligesom biotin er det så essentielt, at det også får sit eget afsnit i teksten her. Folsyre – også kaldet folinsyre og B9 vitamin bruges når vores krop danner nye celler. Hvis du har været gravid er du sikkert stødt på folsyre, da det er vigtigt at indtage når man er gravid, men vitaminet er også vigtigt at tage, hvis man ønsker at booste sin hårvækst, da det sætter skub i hårets celledeling. Folsyre er livsnødvendigt for mennesket, når det kommer til omsætningen af proteiner og produktionen af røde blodlegemer. Der findes folsyre i mange madvarer – men vil du gerne gå efter fødevarer, der har en særlig høj koncentration af folsyre, så skal du smide bælgfrugter, lever og grønne grøntsager i kurven. Også fuldkornsprodukter, mælk, ost og frugt indeholder folinsyre. Det velsmagende og kaloriefattige kosttilskud Yummi Gummi Hair Vitamins er rig på vitaminer og mineraler – ligeledes også folsyre, som altså hjælper din krop til at danne nye celler, heriblandt også hårceller. Hårvitaminet kan bruges både af allergikere og veganere, og så er det fri for gluten, laktose og gelatine.

Zink skaber celle vækst


Zink findes i mere end 200 enzymer i vores krop, og det er helt essentielt, når kroppen skal omdanne fedtsyrer, proteiner og kulhydrater. Zink hjælper til, at kroppen danner et godt immunforsvar, da det virker som en antioxidant. Blandt andet går det ind og beskytter cellerne mod oxidativt stress, som er en stor faktor for hårets vækstcyklus. Desuden regulerer zink væksten af vores celler og det er derfor et vigtigt grundstof, når det kommer til at opretholde et normalt hår. Zink kan gøre underværker for hud, hår og negle. Lider du af zinkmangel, vil det også kunne ses på dit hår, som mister sin glans og bliver kedeligt at se på. Du kan få mere Zink gennem disse fødevarer kød, mælk, fuldkornsbrød, ost og æggeblomme.

 

Jod er med til at regulere dit stofskifte

Jod er et mineral, som findes naturligt i vores krop i skjoldbruskkirtlen. Lider du af jodmangel, kan du udvikle forskellige sygdomme blandt andet struma (forstørret skjoldbruskkirtel). Jod er med til at regulere dit stofskifte og danne nye celler og væv – og dermed er det også vigtigt, hvis du vil opretholde et normalt hår. Jod findes i kosten, blandt andet fisk og skaldyr – og så er det ofte tilsat det salt, du køber i supermarkedet. Sørg for at få den rette mængde af jod, eller suppler din kost med vitaminer til håret.

 

Magnesium - En optimal hovedbund

Kroppen har brug for magnesium. Mineralet bruges nemlig af kroppen i mere end 300 kemiske reaktioner, som hjælper til at kroppen fungerer optimalt. Det er derfor vigtigt at få tilstrækkeligt med magnesium. Det magnesium gør for håret er at den sikre en optimal funktion af hovedbunden og modvirker eventuelle hovedbunds problemer, som skæl eller kløende hovedbund. Det er rigtig vigtigt med en velfungerende hovedbund og hårsække, når du ønsker at gro et sundt og langt hår. Magnesiummangel viser sig ofte ved træthed, muskelsammentrækninger som fungerer som tics ved øjne, dårlig søvn hvis du ikke indtager nok magnesium. Mange får alt for lidt magenusium, hvilket skyldes vores livsstil med meget stress, kaffe, sukker og alkohol. Dette forbruger en masse magenusium, derfor kan det være en speciel god ide at tage det som kosttilskud og eventuelt kombinerer det med calcium også, da disse to mineraler oftes går hånd i hånd.

Ønsker du at få mere magnesium ind i din kost skal du kigge efter at få mere fuldkorn, brune ris, nødder især mandler, kerner og grønsager såsom broccoli

C-vitamin - Et undervurderet hår vitamin

Mange kender C-vitamin som immunboosteren, som hjælper kroppens immunforsvar og forebygger sygdomme, træthed og udmattelse. Ikke nok med det, så er C-vitaminet også et fantastisk hår vitamin, som hjælper kroppen og øger dens optagelse af en lang række vitaminer mineraler, såsom E-vitamin, jern og calcium. Men vigtigst bidrager det også til kroppens dannelse af kollagen, som er et hårets primære byggesten. C-vitaminet er altså en hjælpende hånd for kroppen i processen med optagelse af og dannelse af en lang række vigtige vitaminer, mineraler og proteiner. Derudover er vitaminet også med til at beskytte hårets celler mod oxidant stress, der bekæmper frie radikaler som skadet kropsvæv og celler. Netop frie radikaler er kendt for at kunne gøre stor skade på håret, samt gøre det skrøbeligt og svagt. Derfor kan du med fordel optimerer dit C-vitamin indtag, hvis du oplever at dit hår knækker eller er tørt.

Du kan få C-vitamin en lang række steder fra blandt andet appelsiner, citron, rød peberfrugt, grønkål og chili. Du skal prøve at spise grøntsagerne så rå som muligt, for når du koger eller stege dem går der nemlig en masse gode næringsstoffer tabt. Madlavning påvirker især vandopløslige vitaminer, såsom C-vitaminet og de vigtige B-vitaminer.

Nanna har selv testet vores hårvitaminer

Hør Nanna fortælle om hendes 3 måneders forløb med Yummi Gummi hårvitaminer.

E-vitamin indeholder antioxidanter

E-vitamin er livsnødvendigt for din krops immunforsvar. Du finder det vigtige vitamin i nødder, æggeblommer og diverse planteolier og margariner. Mange fødevarer og hudplejeprodukter er tilsat vitamin E, da det fungerer som antioxidant, der beskytter kroppen og genopbygger celler. Det gør at hårcellerne holdes sund og forbedre deres evne til at modstå påvirkninger, som oxidativ stress og frie radikaler, samt at det hjælper mod hårtab. Derfor er det også et essentielt vitamin for dig, som ønsker at styrke dit hår. De føromtalte vitaminer til håret, Yummi Gummi Hair Vitamins, indeholder naturligvis også E-vitamin.

D-vitamin – solskin, fed fisk og kosttilskud


D-vitamin får vi gennem solen, men også gennem kosten. Fed fisk, æg og ost er fødevarer, der er rige på D-vitamin. Mange mennesker får slet ikke nok D-vitamin, og det kan derfor være klogt at tage kosttilskud. I kroppen omdannes vitamin D til aktive vitaminer i lever og nyrer. Det vigtige vitamin er med til at forbedrer optagelsen af kalk og er dermed essentiel for vores knogler og tænder. Desuden er D-vitamin vigtig for at opretholde en normal udvikling af vores celler, som også inkluderer hårcellerne. Dermed er D-vitamin også afgørende, når det kommer til dine hårceller, vækst og reproduktion. Sørg for at få sollys (uden at blive forbrændt) og spis rigeligt med fed fisk, så er du godt på vej. Og skal der mere til, så findes der mange kosttilskud på markedet, der indeholder D-vitamin – også her i shoppen på Yummi Haircare.

A-vitamin - Sørger for hårets naturlige olier

A-vitamin er meget vigtigt for kroppen og håret, dette vitamin med til at opretholde en normal cellevækst og derved også hårvækst. A-vitamin sørger blandt andet også for at dine slimhinder er sunde, så der er balance i hovedbundens produktion af sebrum. Sebrum er også kaldt hårets naturlige olie og sørger for at dit hår er sundt og glansfuldt. Du skal dog være opmærksom på ikke at få for meget A-vitamin, da dette vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som kan være svært for kroppen at opbruge eller skille sig af med. Fødevarer med et højt indhold af A-vitamin er blandt gulerødder, søde kartofler og meloner.

Sådan spiser du dig til et sundere hår

Nøglen til et sund og stærkt hår findes altså i det du spiser, og den måde du behandler dit hår på. Tænk på dit hår som en god ven, der skal passes og plejes. Eller en blomst, der skal vandes og næres. Giver du håret samme omsorg, så er du godt på vej til at opnå det hår, du altid har drømt om. Vitaminer og mineraler til håret er helt essentielle for dette. Og skal der sættes speed på processen, så er hårvitaminer svaret. Yummi Gummi hair vitamins indeholder alle ovenstående vitaminer og er med til at opretholde en jævn og normal hårvækst nu og på den lange bane. Pas og plej dit hår lige så godt, som du passer på andre dele af din krop. Ignorerer du hårets signaler, så vil det vise sig i ubalance i form af, at det spalter, knækker, kruser og bliver tørt. Giver du det positivt opmærksomhed med de råd du finder i denne guide, så vil du kunne se og mærke forskellen på overraskende kort tid. Du kan læse yderligere gode råd omkring, hvordan du får langt hår her.

Disse madvarer er godt for dit hår

Du kan med fordel spise fødevarer som indeholder høje mængder af vitaminer og mineraler som er godt for håret. Det er dog lettere sagt, end gjort. Det kræver nemlig et godt stykke fodarbejde, i forhold til at sammensætte sin kost bedst muligt. Nogle af de fødevarer du skal fokuserer på at få er:

Fødevarer såsom gulerødder, spinat, laks og hørfrø er gode for dit hår
Fødevarer som hørfrø, fisk, gulerødder og spinat er gode for dit hår

Ekstra tip til din hårpleje: Koldt brusebad og hovedbundsmassage

Ud over at styrke dit hår med vitaminer, er der også andre ting du kan gøre for at holde dit hår og hovedbund sund og stærk. Nogle mennesker bruger for mange produkter og shampoo, andre kommer til at få tørt eller knækket hår, når de bruger føntørre og glattejern for ofte. Desuden skal du passe på med at slide for meget på dit hår med håndklæde og opsatte frisurer, hvor du hiver og slider i håret. Du kan desuden stimulere dit blodomløb i hovedbunden ved et koldt brusebad og en hovedbundsmassage. Det giver liv til cellerne og nærer væksten på sigt. Husk at pleje dit hår med en god blødgørende balsam. Hvis du ønsker dig langt hår, så kan det virke som en mærkeligt råd, at du skal blive klippet. Men, håret vokser rent faktisk hurtigere, når du husker at få klippet spidserne jævnligt.

Kosttilskud til håret

Som vi kan se her, kræver det rigtig mange forskellige vitaminer for at få den rigtige ernæring til dit hår. Det kan derfor også godt være svært at få alle vitaminer igennem kosten. Derfor kan det være optimalt, at gøre brug af et kosttilskud. Hos Yummi Haircare anbefaler vi selv, de lækre hårvitaminer vingummier, Yummi Gummi, som indeholder alle de vitaminer og næringsstoffer dit hår har brug for. De har en lækker jordbærsmag og er kalorielette. Du kan få fingre i dem er her hos Yummi Haircare.

 

Vil du have flere gode råd?

Få gode tips og tricks til din indbakke her

Relaterede blogindlæg

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist. Påkrævede felter er markeret med *